Motorové vozy

Železniční Motorové vozy Junior market

Úvod ›   Železniční doprava   ›   Železniční vozidla   ›   Motorové vozy

830.209-3

Motorový vůz 830.209-3 M262.0209 / 830.209-3 (95 54 5 830 209-3)
Stav: provozní

Životopis
Motorový vůz M262.0209 byl převzat ČSD dne 30.11.1959,
technicko policejní zkoušku vykonal 12.12.1959 v úseku Kral.Lehota-Lip.Mikuláš,
od 13.12.1959 ve stavu Hlavné lok.depo Sp.Nová Ves,
v roce 1965 již v RD Vrútky, kde je až do 30.06.1996
1996-1999 RD Žilina (do 30.07.)
1997-2001 RD Trenčianská Teplá
2001-2003 RD Žilina
od 15.02.2003 neprovozní
2003-2006 RD Trenčianská Teplá (zdroj náhr.dílů)
2006 RD Poprad
2006 Dubnica na Váhom (postupná devastace)
v prosinci 2006 zachraňujeme 209 "pět minut po dvanácté", začala již fyzická likvidace,
poslední dny stejného roku opouští Dubnici, přetažena do Vrútek.
2007-Vrútky, zprovozňování
30.10.2007-zkušební jízda Vrútky-Príbovce (98 a 102 km/h)
25.11.2007-mim.R. Vrútky-Kolín (jízdní doba pod 5 hodin!)
Poděkování za zprovoznění patří členům Spolku Výhrevně Vrútky, bez kterých by nebyla M262.0209 tak brzy provozněna! Díky!


Technický popis řady
Výrobce: Vagonka Studénka, Královopolská, ČKD, reko: ČSD
Rok výroby: 1949 až 1960, reko: 1981 až 1991
Trakce: nezávislá s elektrickým stejnosměrným přenosem výkonu
Typ vozidla: čtyřnápravový motorový rychlíkový vůz
Provozovatel: ČD, ZSSK
Výkon: 301 kW, reko 309 kW
Max. rychlost: 90 km/h

Vývoj a výroba
Vývoj nových motorových vozů s elektrickým přenosem výkonu objednaly ČSD již v roce 1946. Na výrobě vozů nové řady M 262.0 (830) spolupracovaly podniky Vagonka Tatra Studénka, Královopolská továrna na stroje a vagony a ČKD. Výroba proběhla ve třech sériích: první série byla dodána v letech 1949 až 1950, druhá série mezi roky 1952 a 1953 a třetí, poslední, v letech 1958 až 1960. Celkem mělo být dodáno 160 vozů třetí série, posledních dvanáct rozpracovaných vozů bylo ale zničeno požárem ve výrobní hale. V letech 1981 až 1991 prováděly ČSD rekonstrukce celkem 41 vozů na novou řadu M 262.1 (831). Hlavním bodem rekonstrukce byla výměna spalovacího motoru. Od dalších rekonstrukcí se ale upustilo z důvodu vysokého věku vozidel.

Provoz
Motorové vozy řady 830, jedny z nejstarších provozních vozidel ČD, byly uvažovány pro vozbu rychlíků a těžkých osobních vlaků na hlavních tratích. Během zkoušek bylo dosáhovano rychlosti až 120 km/h. Vozy byly dislokovány téměř ve všech depech ČSD, v šedesátých letech tak vozy řady M 262.0 (830) pokryly celou síť ČSD rychlíkovými spoji. Pozdější dodávky výkonnějších vozů řad 850 až 853, jakož i dodávky lokomotiv 735 přesunuly vozy řady 830 na méně důležité výkony na převážně osobních vlacích. Dnes slouží vozy řady 830 pouze zřídka, a to jako provozní záloha. Poněkud lépe jsou na tom rekonstruované vozy řady 831, z nichž je narozdíl od řady 830 většina provozních.

Uspořádání
Půdorysně jsou vozy 830 a 831 rozděleny následujícím způsobem: první stanoviště strojvedoucího, zavazadlový prostor, první nástupní prostor, první oddíl pro cestující, druhý nástupní prostor, druhý oddíl pro cestující a druhé stanoviště strojvedoucího. Na jednom nástupním prostoru je zřízena toaleta. Nástupní prostory jsou přístupné jednokřídlými dveřmi, otevírajícími se ven. Kapacita jednoho oddílu činí 32 sedadel, druhý oddíl má 24 sedadel. Celková kapacita motorového vozu tedy činí 80 míst, z toho 56 míst k sezení a 24 k stání. Vytápění je teplovodní s využitím odpadního tepla od spalovacího motoru.

Mechanická část
Skříň vozu je ocelové svařované samonosné konstrukce. Otočnými čepy je dno skříně spojeno se dvěma dvounápravovými podvozky s rozdílnými rozměry a s dvojkolími vedenými ojničkami. Skříň je uložena na šikmých šroubových ocelových pružinách sekundárního vypružení, primární odpružení zajišťují také šroubové pružnice. Přenos podélných sil realizují ojničky uchycené na příčníku (trakční podvozek), resp. čelníku podvozku (běžný podvozek). V běžném podvozku je pružně uloženo motorgenerátorové soustrojí, sestávající ze spalovacího motoru a trakčního generátoru. Spalovací motor je nepřeplňovaný naftový dvanáctiválec s válci do V, s přímým vstřikem paliva, vodním chlazením a ventilovým rozvodem OHV. Při rekonstrukcích na řadu 831 byl tento agregát nahrazen lodním motorem 6 S 150 PV 2A, což je nepřeplňovaný přímovstřikový vodou chlazený řadový šestiválec. Naftový motor je Hardy spojkou spřažen s trakčním generátorem, napájejícím dva trakční elektromotory uložené tlapově v druhém podvozku. Vůz byl z výroby vybaven ruční brzdou a samočinnou tlakovou brzdou Knorr. Ta byla ale brzy nahrazena brzdou DAKO s brzdiči ŠKODA N/O a zároveň byla doplněna přímočinná brzda řízená kohouty. Při pozdějších rekonstrukcích na řadu 831 dostaly rekonstruované vozy brzdiče DAKO BS2 a DAKO BP. Vzduch stlačuje kompresor V 56/60 (1. a 2. série), resp. W 115/80 (3. série). Všechna dvojkolí jsou bržděna oboustrannými špalíkovými zdržemi. Zásoba písku činí 50 kg.

Elektrická část
Trakční generátor typu SS 53/28x4 je stejnosměrný čtyřpólový stroj napájející dva stejnosměrné čtyřpólové trakční motory TM 39/28x4. Regulace výkonu je omezovací, celkem je 6 jízdních stupňů (1. a 2. série), později jen 5 stupňů (3. série), zato se zdokonaleným řazením se servomotorem. Palubní síť o napětí 110 V je napájena akumulátorovou baterií NiFe KD 12 o kapacitě 125 Ah. Tuto baterii však po rekonstrukcích nahradil typ Saft Ferak 92 KPH 80 P.

Technické údaje
Výrobce: Vagonka Studénka, Královopolská, ČKD [ČSD]
Rok výroby: 1949-60 [1981-91]
Vyrobeno ks: 250 [41]
Délka přes nárazníky: 21 196 / 21 236* [21 136 / 21 196**] mm
Výška: 3 745 mm
Šířka: 3 080 mm
Rozvor hnacího podvozku: 2 500 mm
Rozvor běžného podvozku: 3 250 mm
Vzdálenost otočných čepů: 13 410 mm
Minimální poloměr oblouku: 120 m
Pojezd: 2Bo
Služební hmotnost: 43.1 / 46.7 [41] t
Průměr dvojkolí: 940 mm
Míst k sezení: 56
Míst k stání: 24
Rozchod: 1 435 mm
Nápravový převod: 1:4.67
Typ spalovacího motoru: 12 V 170 DR [6 S 150 PV 2A]
Objem spalovacího motoru: 52.6 [18.02] l
Vrtání: 170 [150] mm
Zdvih: 190 [170] mm
Otáčky volnoběh: / maximální 650 / 1 360 [1 500] ot.min-1
Pořadí vstřiku: 1-12-2-11-4-9-6-7-5-8-3-10
Zásoba paliva: 600 [500] l
Olejové hospodářství: 80 l
Vodní hospodářství: 360 l
Přenos výkonu elektrický: DC
Typ trakčních motorů: TM 39/28x4
Trvalá tažná síla: 22 kN
Maximální tažná síla: 45 / 53* [53] kN
Regulace výkonu: omezovací
Trvalý výkon: SM 301 [309] kW
Přenášený výkon: 260 kW
Trvalá rychlost: 39 km/h
Maximální rychlost: 90 km/h
830 [831]
M 262.091-250
831.043, 058, 068, 073, 082, 085

zdroj: www.atlaslokomotiv.net

Motorový vůz 830.209-3 Motorový vůz 830.209-3 Motorový vůz 830.209-3 Motorový vůz 830.209-3 Motorový vůz 830.209-3 Motorový vůz 830.209-3

    +420 327 542 047