Lokomotivy

Lokomotivy Junior market

Úvod ›   Železniční doprava   ›   Železniční vozidla   ›   Lokomotivy

710.797-2

Lokomotiva 710.797-2 T334.0797 (92 54 2710 797-2)
Stav: provozní
Životopis:
Rosnička 0797 byla objednána 2.12.1966, vyrobena v III.Q. r.1967 v Strojárenské a metalurgické závody, n.p. Dubnica nad Váhom pod v.č. 0530, převzatá dne 20.9.1967 zástupcem Ministersva dopravy p. Bartůškem.
TBZ absolvuje dne 7.10.1967 už u nového majitele Výzkumného ústavu dopravního na Železničním skušebním okruhu ve Velimi, kde je až do svého prodeje v roce 2007, tedy téměř celých úctihodných 40let a s odježděnými více než 35.000km.
Při prodeji je již 11-tý rok odstavená v hale a odvodněná.
Za rok práce se 797-čka povedla i s pochopením a podporou vedení VÚŽ opravit, zprovoznit, získala všechny potřebné revize, zprávy, protokoly a dne 31.3.2008 dostává svůj Průkaz způsibilosti i s novým číslem 710.797-2. V květnu téhož roku veze svůj první vlak "až" do Meziměstí a v listopadu téhož roku ještě dostává nový lak. Vzhledově se vrací do doby,kdy opustila výrobní závod SMZ v Dubnici. Od té doby je bezproblémovou lokomotivou a vždy spolehlivě odveze svůj vlak.
Dík též patří všem, kteří nám zištně či neziště pomohli.

Technický popis řady
Výrobce: ČKD Lokomotivka, SMZ Dubnica, TS Martin
Rok výroby: 1961 až 1968
Trakce: nezávislá s hydraulickým přenosem výkonu
Typ vozidla: třínápravová kapotová posunovací lokomotiva
Provozovatel: ČD, ZSSK
Výkon: 300 kW
Max. rychlost: 60 km/h

Vývoj a výroba
Prototyp T 324.001, ze kterého se vyvinula nová lokomotivní řada T 334.0 (710), byl spolu s dalšími čtyřmi prototypy motorových lokomotiv vyroben v ČKD Praha v roce 1959. Tento prototyp vycházel z ověřovacích lokomotiv řad T 304.0 a T 306.0. Prototyp T 324.0 byl úspěšný, pro sériovou výrobu byly ale doporučeny některé změny, týkající se trakčního soustrojí. Výroba modifikovaných sériových lokomotiv s označením T 334.0 (710) započala v roce 1961 a pokračovala až do roku 1968. Dodávky pro ČSD ale skončily již v roce 1966 a další vyrobené lokomotivy této řady byly určeny pro vlečkové dráhy. Tyto lokomotivy se vyráběly v SMZ Dubnica a TS Martin. Byly vyrobeny i exportní verze pro NDR a Maďarsko v červeném nátěru.

Provoz
Lokomotivy byly navrženy pro lehkou a střední posunovací službu. Často se ale používaly i pro lehkou, zejména nákladní dopravu na vedlejších tratích. Od devadesátých let byly lokomotivy u ČSD a následně ČD rychle rušeny z důvodu značného stáří, k 1.1.1993 již zůstalo v provozu pouze 36 strojů z dodaných 92.

Mechanická část
Lokomotiva je koncipována jako kapotová, se dvěma sníženými a zúženými představky a věžovou kabinou strojvedoucího se dvěma řídicími pulty, diagonálně umístěnými. Stanoviště je přístupné bočními plnými dveřmi pod spodní hranou bočních oken kabiny. Po stranách obou kapot jsou ochozy, přístupné dvěma schůdky na každé straně. Lokomotiva je rámová, se třemi dvojkolími vedenými rozsochami. Právě tři nápravy tento stroj odlišují od ostatních lokomotiv. Odpružení zajišťují listové pružnice. V předním delším představku je umístěn spalovací motor V 12 170 DR, což je naftový čtyřdobý nepřeplňovaný dvanáctiválec s válci do V, s přímým vstřikem paliva, vodním chlazením a ventilovým rozvodem OHV. Motor má jediný vačkový hřídel. Na každý válec připadají čtyři ventily - dva sací a dva výfukové. Každý píst má šest pístních kroužků. Motor pracuje vždy v jednom z 6 otáčkových stupňů. Motor je spojen s dvouměničovou hydrodynamickou převodovkou ČKD H 350 LR. Přenos točivého momentu z výstupního hřídele trakční převodovky na nápravové převodovky zajišťuje soustava kloubových hřídelů. Chladicí zařízení jsou pod zadní kapotou. Brzdová soustava se skládá z ruční brzdy, samočinné tlakové brzdy a přímočinné brzdy. Ruční brzda působí na všechna tři dvojkolí. Samočinná tlaková brzda je řízena dvěma brzdiči ŠKODA N/O, přímočinná brzda je řízena dvěma kohouty. Vzduch stlačují dva kompresory W 115/80, mechanicky poháněné a umístěné pod přední kapotou. Dva hlavní vzduchojemy o celkovém objemu 400 l (p = 8 bar) jsou umístěny nad sebou v zadním představku. Pomocný vzduchojem má objem 80 l. Brzdový rozváděč je typu Westinghouse, W-GP. Lokomotiva má dva brzdové válce o průměru 13" (pmax = 5 bar). Všechna tři dvojkolí jsou bržděna jednostrannými špalíkovými třecími zdržemi. Lokomotiva veze zásobu 400 kg písku.

Elektrická část
Akumulátorová baterie KD-12 o kapacitě 125 Ah je napájena ze sítě o napětí 110 V.

Technické údaje
Výrobce: ČKD Praha, SMZ Dubnica, TS Martin
Rok výroby: 1961-68
Vyrobeno ks (pro ČSD): 92
Délka přes nárazníky: 9 440 mm
Délka rámu: 8 200 mm
Rozvor náprav: 2 000 + 2 200 mm
Pojezd: C
Služební hmotnost: 39.6 t
Průměr dvojkolí: 1 000 mm
Rozchod. 1 435 mm
Typ spalovacího motoru: 12 V 170 DR
Objem spalovacího motoru: 52.6 l
Vrtání: 170 mm
Zdvih: 190 mm
Otáčky volnoběžné: 650 ot.min-1
Otáčky maximální: 1 360 ot.min-1
Pořadí vstřiku 1-12-2-11-4-9-6-7-5-8-3-10
Zásoba paliva: 1 050 l
Vodní hospodářství: 360 l
Objem vody v motoru: 65 l
Olejové hospodářství: 90 l
Přenos výkonu: hydrodynamický
Maximální tažná síla: 110 kN
Trvalý výkon SM: 300 kW
Maximální rychlost: 60 km/h

zdroj: www.atlaslokomotiv.net

Lokomotiva 710.797-2 Lokomotiva 710.797-2 Lokomotiva 710.797-2 Lokomotiva 710.797-2 Lokomotiva 710.797-2
    +420 327 542 047